کلاهک پره ای

کلاهک پره ای پشت بام عموماً در دهانه خروجی دودکش موتورخانه ها و همچنین در نقطه  انتهایی لوله های ونت در بام ساختمان ها مورد استفاده قرار میگیرد. تعداد پره ها بنا به فشار خروجی دود یا آلاینده از لوله های دودکش وابسته است. در تمام سقف ها از جمله سقف های مسطح معمولی و سقف های شیبدار به راحتی قابل نصب و استفاده می باشد.

این کلاهک دودکش از جمله پُرکاربردترین انواع این تجهیز می باشد. با توجه به نوع ساختار و شکل ظاهری این محصول که از چندین پره موازی بصورت گریلی تشکیل شده، نام آن را کلاهک دودکش پره ای نامیده اند.

پره های Z شکل هر لایه از کلاهک دودکش پره ای چهارگوش، با حالت مخالف با ورود آب و گرد و خاک تعبیه شده است تا در برابر نفوذ آب باران و برف، گرد و غبار و دیگر عوامل فرسایشی بصورت کامل مقاوم باشد، به شکلی که به آن کلاهک ضد آب نیز گفته میشود.

دسته‌بندی:

  • تضمین بهترین قیمت بازار
  • استفاده از مرغوب ترین متریال
  • زمانبندی دقیق ساخت و تحویل
  • پرسنل مجرب فنی

کاربرد کلاهک های پره ای

از کلاهک دودکش پره ای برای مکش و تخلیه آلاینده های سیستم های دودکش موتورخانه ها، شومینه ها، هود صنعتی، آبگرمکن، بخاری های گازی و نفتی استفاده می گردد. لازم به ذکر است از این محصول برای مکش هوای لوله های ونت تاسیسات ساختمان و نیز جهت تعدیل هوای داخل اتاقک دستگاه های هواساز و نیز اتاق آسانسور، بعنوان لوور هوارسان استفاده می گردد.

کاربرد کلاهک پره ای پشت بام

کلاهک پره ای برای تامین هوای آزاد و تازه ی اتاقک دستگاههای هواساز نیز قابل استفاده می باشد. این کلاهک دودکش در روی بام، دیوار و حتی نمای ساختمان قابل نصب و کاربرد می باشد.

مزایای کلاهک پره ای

  1. با توجه به ساختار موازی و گریلی پره های کلاهک پره ای که به شکل پره Z طراحی شده است، امکان نفوذ گرد و غبار، ریزگرد، آب باران و برف و دیگر آلاینده ها به درون آن از بین می رود.
  2. با توجه به ظاهر نامناسب انتهای لوله های ونت در بام، می توان با تجمیع خروجی تمام لوله های ونتی که در کنار هم قرار دارند و جانمایی آنها در داخل پایه ی کلاهک پره ای ، جلوه ای زیبا در بام ایجاد نمود.
  3. با توجه به ساختار پره ای یا گریلی کلاهک ، امکان نفوذ آب باران یا برف به فضای داخلی و زیرین به صفر می رسد. در واقع ساختار این محصول به گونه ای می باشد به خودی خود راه نفوذ آب را از بیرون به داخل مسدود کرده و به هیچ عنوان نیازی به استفاده از چسب یا مواد، برای آببندی نیست.

ساختار کلاهک پره ای

ساختار کلاهک پره ای پشت بام از دو قسمت اصلی از جمله پایه و گریل های خروجی هوا تشکیل شده است. ارتفاع استاندارد پایه ی آن 30 سانتی متر و تعداد پره ها یا گریل چهار پره می باشد. اما در نظر داشته باشید که منعی در اندازه و ارتفاع پایه ی کلاهک پره ای و تعداد پره ها، وجود ندارد.

سقف کلاهک پره ای بصورت متنوع از قبیل “یک شیب”،”دوشیب” و همچنین بصورت هلالی قابل طراحی و ساخت می باشد. در پایینترین نقطه ی پایه لبه ای سه سانتی به بیرون یا به داخل تعبیه می گردد که نوع نشیمن در محل مورد نظر را تعیین می کند.

اگر کلاهک پره ای از چهار وجه یا چهار بُعد آزاد باشد و موانعی از قبیل دیوار یا موارد دیگر وجود نداشته باشد، آنرا بصورت چهارطرف گریلی می سازند. اما اگر در اطراف آن، یک یا دو طرف دیوار وجود داشته باشد، بصورت دو یا سه طرفه ساخته میشود.

کلاهک پره ای

کلاهک پره ای هم بصورت چهارگوش و هم بصورت گرد با پره های گرد قابل ساخت و کاربرد می باشد. معمولا این کلاهک ها بصورت چهارگوش و گونیا ساخته می شود، اما در مواردی که نشیمن گاه یا زیرکار ناگونیا باشد باید از الگو و زوایای چهارضلعی نشیمن گاه تبعیت نمود و آن را مطابق شابلون پایه ساخت.

محاسبه ارتفاع پایه و تعداد پره ها از مهمترین عوامل افزایش راندمان کلاهک های پره ای در تخلیه دود و موارد دیگر کاربردی این محصول می باشد. تعداد پره های این کلاهک نیز در حالت معمولی ۴ عدد در نظر گرفته می شود، اما این تعداد نیز بنا به سفارش کارفرما قابل افزایش می باشد. در واقع این محصول بصورت کاملا سفارشی و بدون محدودیت در ابعاد، سایز و تعداد پره، ساخته و عرضه می شود.

جنس ساخت کلاهک پره ای

این کلاهک از جنس انواع ورق روغنی، سیاه، رنگی، گالوانیزه و گاهی از ورق استیل ساخته می شود. علت استفاده از جنس ورق استیل برای کلاهک دودکش پره ای چهارطرفه نیز نوع آلاینده یا دودی که ناشی از فعل و انفعالات شیمیایی اسیدی و خورنده از لاین دودکش خارج می شود می باشد. در این رابطه از دو نوع ورق استیل با عیار ۳۰۴ و ۳۱۶ برای ساخت آن استفاده می گردد.

در صورتیکه از ورق روغنی یا سیاه برای ساخت کلاهک دودکش پره ای استفاده شود، لزوماً باید از پوشش رنگ کوره ای پودری استاتیک در دو طرف داخلی و خارجی  استفاده شود تا در برابر تماس با آب باران و برف و یا هر نوع رطوبت دیگری به سرعت مستهلک نشود. استفاده از رنگ کوره ای بر روی سطوح در هر دو طرف کلاهک باعث می شود کلاهک دودکش از قسمت داخلی که در اثر سرد و گرم شدنهای متوالی با واکنشهای میعانی مواجه است در زمان کوتاه دچار اکسیدگی و زنگ زدگی نشود.

ضخامت ورق مصرفی برای ابعاد معمولی و پایین یک میلی متر و پایینتر می باشد اما در ابعاد بزرگ این ضخامت تا دو میلی متر نیز قابل افزایش است. ارتفاع استاندارد پایه ی کلاهک دودکش پره ای در حد ۳۰ سانتیمتر است که این ارتفاع نیز بنا به ضرورت و تاکید مهندس تاسیسات یا نظام مهندسی قابل تغییر و افزایش است.

جنس ساخت کلاهک پره ای پشت بام

اگر ابعاد کلاهک پره ای معمولی باشد و از ورق با ضخامتهای یک میل و کمتر استفاده گردد. جهت نقاط اتصال اجزای کلاهک از اتصال نقطه جوش و اگر ابعاد آن بزرگ باشد و از ورق با ضخامت های بیشتر از یک میل استفاده گردد، از اتصال جوش جوشکاری استفاده می گردد.

با توجه به سرد و گرم شدنهای متوالی کلاهک در اثر روشن و خاموش شدن مشعل دیگ های موتورخانه، استفاده از پوشش رنگ کوره ای در پشت و روی محصول از جمله ضروری ترین مواردی است که باید رعایت گردد.

نصب کلاهک پره ای پشت بام

در صورتیکه قرار باشد این تجهیز بر روی سطح صاف (در بام یا روی دیوار) نصب شود در محیط پایین آن یک لبه سه سانتی ایجاد و روی این لبه به تعداد کافی جای پیچ تعبیه می شود تا به آسانی بتوان آن  را در محل مورد نظر نصب و تثبیت کرد.

در صورتی هم که قرار باشد کلاهک دودکش پره ای بر روی محلی بصورت اورلپ سوار شود باید از داخل پایه آن یک لبه نبشی در ارتفاع ۵ تا ده سانتی متری ایجاد شود تا کلاهک در ارتفاع مورد نظر ترمز کرده و کلاهک دودکش در آن ارتفاع در محل خود جانمایی و تثبیت شود.

تاج کلاهک را میتوان بصورت هشتی (دو شیبه مسطح) و نیز تک شیب مسطح ، همچنین دو شیبه قوسدار (بصورت کلاهک ژاپنی) طراحی و تولید کرد. با توجه نمای ظاهری  زیبا، شیک و دکوراتیو این کلاهک دودکش، استفاده از آن در بام های شیبدار و مسطح و نیز روی لبه ی دیوارها، جلوه ای زیبا به ساختار کلی بام و نما می دهد.

برای امتیاز دهی کلیک کنید

میانگین امتیازات 5 / 5. 6

اولین نفر باشید که امتیاز میدهید

ورود به سایت