انواع دریچه های توزیع و انتقال هوا را میتوان دریچه هوای رفت یا دریچه دهش هوا نامید. این دریچه ها امکان نصب انواع دمپر متقابل و موازی برای کنترل هوادهی را دارا هستند.

دریچه های رفت یا همان دهش، به دلیل دارا بودن اصطکاک کم در برخورد با جریان هوا، دارای خروجی حداکثر در شدت جریان میباشند. به طور کلی هنگامی که مقدار جریان هوا با افت فشار کم و طول پرتاب بلند مورد نیاز باشد، از دریچه توزیع و انتقال هوا استفاده می شود.

بارگذاری محصولات بیشتر

به منظور تنظیم هوای ورودی از کانال هوا از دریچه های تنظیم هوای رفت استفاده می شود. به صورت کلی دریچه رفت هوا از انواع مختلف آلومینیومی، آهنی و MDF ساخته می شود. دریچه های دهش هوا از فریم یا قاب اصلی به همراه پره های مختلف برای تعیین مسیر هوا طراحی و ساخته می شود.

نوع خروج هوای دریچه بسته به شکل پره های آن به انواع یک طرفه ، دوطرفه، سه طرفه و چهار طرفه تقسیم می شود.  هوایی که از مسیر کانال به اتاق میرسد در محل دهانه انشعاب کانال توسط دریچه در اتاق پخش میگردد.

انواع دریچه دهش هوا

از لحاظ محل قرار گیری دریچه های هوای رفت میتوان آنها را به دو نوع دیواری و سقفی تقسیم بندی کرد. همچنین نسبت به شکل هندسی آنها تقسیم بندی دیگری قابل انجام است. در ادامه به معرفی هر بخش پرداخته ایم.

دریچه هوای رفت دیواری

این نوع دریچه دهش هوا در محل خروجی کانالهای رفت نصب میشود. این دریچه ها میتوانند دارای تیغه های متحرک افقی و عمودی می باشد. با تنظیم تیغه ها می توان مقدار ورود جریان هوا و مسیر دمش هوای ورودی به فضا را تنظیم کرد. در حالت عادی جهت جریان هوا در دریچه هوای دیواری در تابستان رو به پایین و در زمستان رو به بالا می باشد.

محل نصب دریچه تنظیم هوای رفت باید به شکلی باشد که در ارتفاع حدود یک تا دو متری از کف اتاق سرعت مناسبی از هوا ایجاد شود. در صورت وجود مانع در جلوی آن بهتر است دریچه آنقدر از سقف فاصله داشته باشد تا اثر مانع به حداقل برسد.

دریچه هوای رفت سقفی

دریچه هوای رفت سقفی عموما برای توزیع هوا بصورت نامحسوس مورد استفاده قرار میگیرد. از این دریچه ها در محیطهای گوناگون از قبیل کافی شاپ ها، رستورانها ، اماکن ورزشی، تجاری، کارخانجات، انبارها و محیطهای اداری، درمانی و مسکونی میتوان بهره برد. دریچه های سقفی به ترتیبی در سقف نصب می شوند که هوا را به طور متوازن توزیع نمایند. به علت توزیع متفاوت هوا و طول پرتاب متفاوت در دبی ثابت، این نوع دریچه ها در دو نوع تخت و برجسته تولید میشوند.

شکل های مختلف دریچه دهش هوا

به لحاظ شکل فیزیکی، دریچه رفت هوا به دو صورت دریچه های چهارگوش و گرد ساخته میشود. از لحاظ نوع کاربرد هم این دریچه ها به دو نوع سقفی و دیواری تقسیم می شوند که بالاتر توضیح داده شد. با توضیحات بالا میتوان به صورت تقسیم بندی زیر را انجام داد:

دریچه دهش هوا گرد سقفی ، دریچه هوای رفت چهار گوش سقفی ، دریچه دهش چهار گوش دیواری و دریچه هوای رفت گرد دیواری.

علاوه بر شکل هندسی و دیواری یا سقفی بودن آنها، عواملی همچون نوع و محدودیتهای معماری محیط، محل نصب ، سرعت جریان هوا، سطح مفید دریچه و… میتواند در انتخاب و استفاده از دریچه دهش هوا مؤثر باشد.

برای امتیاز دهی کلیک کنید

میانگین امتیازات 5 / 5. 6

اولین نفر باشید که امتیاز میدهید

ورود به سایت