کدام دریچه هوا برای ساختمان بهتر است؟

کدام دریچه هوا بهتر است؟

کدام دریچه هوا بهتر است؟

این سوال در وهله اول بستگی به نوع سیستم تهویه مطبوع ساختمان شما دارد. به این صورت که اگر سیستم سرمایشی شما از نوع کولر‌های آبی است، دریچه‌های کولری و خطی مناسب نصب هستند. زیرا با کمک دمپر دستی که در کنار آن‌ها وجود دارد، می‌توانید جریان هوا را کنترل کرده یا قطع و وصل نمایید.

به عنوان مثال در اتاق خواب هایی که نیاز به سرمایش طولانی در طی شب ندارید، دریچه‌ها را ببندید یا در فصول سرد سال که نیازی به جریان هوا نیست، دریچه‌های کولر را ببندید. در همین راستا توجه داشته باشید که هرچه کانال‌های هوا بیشتر نزدیک به سقف قرار داشته باشند، از نظر بهره‌وری انرژی مؤثرتر هستند. زیرا دریچه‌های نزدیک سقف، هوا را آزادتر در سراسر اتاق به جریان می‌اندازد. از طرفی دیگر در ارتفاعات بالاتر، مبلمان و وسایل هم کمتر مانع جریان هوا می‌شوند و سیستم گرمایشی و سرمایشی راحت‌تر کار می‌کند. بدین ترتیب بهره‌وری انرژی بالا می‌رود.

علاوه بر آن چنان چه دقت کرده باشید، دریچه‌هایی که در نزدیکی زمین قرار دارند، در معرض خطر بیشتری برای مسدود شدن با گرد و غبار یا سایر زباله‌ها هستند که می‌تواند عبور هوا را محدود کند. حتی ممکن است این گرد و غبار و ریزگردها شرایطی را ایجاد کنند که در آن کپک و قارچ رشد کند. به این دلایل قرار دادن هر چه بیشتر دریچه کولر در نزدیکی سقف بهتر است.

دریچه‌های خطی و کولری در شرکت صنعتی رحمتی اغلب از جنس آلومینیوم ساخته می‌شوند و با رنگ‌های الکتروستاتیک کوره‌ای پوشش رنگ داده می‌شوند. به این ترتیب در مقابل خوردگی فلزات و زنگ زدگی مقاوم هستند و طول عمر مفید بالایی دارند. به خصوص که در این کارخانه صنعتی از ضخامت استاندارد ورق استفاده می‌شود. در نتیجه پره‌ها استحکام خود را حفظ کرده و در هنگام عبور شدید جریان هوا، صدا نمی‌دهد.

دریچه تهویه هوا مناسب

دریچه هوا مناسب برای ساختمان های مسکونی یا اداری مجهز به تهویه مرکزی

همان طور که ملاحظه می کنید، امروزه بسیاری از مجتمع های مسکونی یا اداری مجهز به سیستم های تهویه مرکزی مانند داکت اسپلیت یا فن کوئل هستند. چرا که با یک یونیت هواساز هم سیستم سرمایشی ساختمان تامین می شود و هم سیستم های گرمایشی و هم این که از لحاظ بازده انرژی بسیار اقتصادی و به صرفه هستند.

از طرفی این سیستم ها دارای یک یونیت هوادهی در هر واحد آپارتمانی هستند که شامل یک دریچه بازدید زیر دستگاه هواساز و یک دریچه هوادهی جلوی فنکوئل می شود. عملاً دریچه ای که هوا را به داخل محیط می زند، همین دریچه های جلو فنکوئل هستند که می توان هوای خروجی از آن ها را طبق نیاز ساکنان تنظیم هم کرد.

برای دریچه های هوای جلوی فن کوئل می توان از انواع دریچه های دیواری، اسلوت، دریچه های خطی (دمپر دار یا بدون دمپر) یا دریچه سقفی چهار طرفه استفاده نمود. بدیهی است اگر کانال دریچه های جلوی فن کوئل از پیشانی سقف کاذب در آمده باشد، مدل های دریچه اسلوت و انواع دریچه خطی مناسب تر هستند و در صورتی که جایگاه دریچه از سقف در آمده باشد، از انواع دریچه سقفی می توانید جهت هوادهی آن اتاق استفاده کنید.

دریچه هوا مناسب برای ساختمان های مسکونی یا اداری مجهز به تهویه مرکزی

بدیهی است در میان این مدل ها، برخی رسمی تر و شیک تر هستند، مانند دریچه های اسلوت و مسلماً تناسب بیشتری برای ساختمان های اداری دارند. هر چند که شاید قیمت بالاتری داشته باشند، اما این قیمت ارزنده است و بهایی است که شما به ارزش افزوده ساختمان خود اضافه می کنید. از آن طرف برخی مدل های دریچه های هوا معمولی تر و قیمت مناسب تر هستند. مانند دریچه های خطی که البته جهت نصب در ساختمان های مسکونی به صرفه تر هستند.

با این وجود انتخاب بین مدل های دریچه های هوای جلو فنکویل و دریچه های داکت اسپلیت ذکر شده در بالاتر، کاملاً سلیقه ای بوده و البته به توان خرید مشتری هم بستگی پیدا می کند.

دریچه تهویه هوا مناسب برای ساختمان های اداری و هتل ها

انتخاب دریچه برای ساختمان های اداری و هتل ها هم به میزان زیادی به نوع دستگاه هواساز آن ساختمان بستگی پیدا می کند. به منظور دهش هوا در این تیپ ساختمان ها، انواع دریچه های خطی و اسلوت مناسب هستند. هر چند که در لابی هتل ها بهتر است از انواع دریچه های دیواری که در سایت به تفصیل شرح داده شده، استفاده کنیم.

با این وجود مدل های اسلوت در طول های بسیار بلند و عرض های کم گزینه های بسیار شیک و لوکسی برای پیشانی دیوار های لابی هتل به حساب می آیند. توضیح آن که به دلیل بزرگ بودن حجم فضا های لابی هتل ها، به حجم هوادهی زیادی برای تهویه هوای این محیط ها نیاز است. در نتیجه اغلب از دریچه های اسلوت کنار هم با طول های بلند در لابی هتل ها استفاده می شود.

در عوض در هتل ها و مجموعه های اداری، هر جا که به دریچه های مکش نیاز باشد، مانند سرویس های بهداشتی باید از دریچه های مشبک استفاده نمود. بسته به نوع کانال های هوای مکش در این گونه مواقع که خروجی کانال را گرد از کار درآورده باشند یا به شکل چهارگوش، بایستی از دریچه های گرد مشبک یا چهارگوش متناظر با آن استفاده نمود.

دریچه تهویه هوا مناسب برای ساختمان های اداری و هتل ها

دریچه هوا برای سالن های همایش و انواع سالن های ورزشی

خوب همان طور که استحضار دارید، سالن های ورزشی و سالن های ویژه برگزاری همایش ها اغلب دارای سقف های بلندی هستند. در نتیجه برای رسیدن هوای خنک یا گرم مطبوع به فردی که در منتهی الیه آن سالن نشسته است، باید از دریچه هایی با قابلیت پرتاب بلند هوا استفاده شود. به همین منظور می توان از انواع دریچه گرد سقفی مانند دریچه گرد تخت و دریچه جت دیفیوزر استفاده کرد. بین این دو نوع دریچه گرد، مدل های گرد کروی نسبت به مدل های گرد تخت از قدرت بیشتری برای هوادهی برخوردار هستند.

از طرفی دیگر مدل هایی مانند دریچه جت نازل و جت دیفیوزر مناسب استخرها هستند. زیرا هوا را در همه جهات پخش می کنند و طول پرتاب هوای آن ها هم بلند است. جالب است بدانید در شرکت صنعتی رحمتی دریچه هایی تولید می شود، تحت عنوان دریچه های گرد سونایی که مخصوص سالن های سونا و جکوزی است.

با این وجود اگر قصد تجهیز ساختمان های خود با دریچه های هوا را دارید، بهتر است ضمن تماس با کارشناسان فروش مجموعه رحمتی، درخواست دریچه های مورد نیاز خود را به همراه ابعاد آن ها اعلام نمایید تا با جزئیات بیشتری شما را راهنمایی کنند. در عین حال که کارشناسان فنی این شرکت می توانند پیشنهاد فنی مخصوص ساختمان شما را پس از بازدید آن محل و برآورد شرایط زیر ساخت ها به صورت تخصصی تری حضور شما اعلام نمایند.

دسته‌بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =

ورود به سایت