در ایام تعطیلات نوروز جهت هرگونه تماس و سفارشات با شماره موبایل فروش تماس حاصل فرمایید.

هدف اصلی از نصب دریچه هوای برگشت ایجاد چرخه گردش هوا در ساختمان و کشیدن هوای محل مورد نظر به سیستم تهویه مطبوع ، به منظور انجام عملیات سرمایش و گرمایش است. سیستم تهویه مطبوع شما با جابجایی مداوم هوای داخل فضای موجود و انجام عملیات تهویه هوای دلخواه محیط را فراهم میکند.

بارگذاری محصولات بیشتر

با ورود هوای تهویه شده به محیط لازم است هوای فعلی جایگزین و از محیط خارج شود. دریچه برگشت هوای اتاق را می‌کشد و به سیستم اجازه می‌دهد هوای تازه را جایگزین کند. به همین دلیل این دریچه ها را با اصطلاح دریچه مکش نیز میشناسد.

علاوه بر این انجام فرایند چرخش مداوم هوا گرد و غبار موجود در فضای موجود نیز جمع آوری خواهد شد. این ذرات موجود در هوا می‌تواند به دستگاه تهویه مطبوع آسیب زده و عملکرد دستگاه AC را تضعیف کند. به همین دلیل معمولاً روی دریچه‌های برگشت هوا فیلترهای قابل تعویض نصب می‌شود. باید در نظر داشته باشید برای حفظ کیفیت مطلوب سیستم تهویه باید این فیلتر را به صورت منظم تعویض نمایید.

برخی از ساختمان‌ها تنها یک یا دو دریچه برگشت هوای بزرگ دارند. اما فضای و محل هایی که در اکثر اتاق‌هایش دریچه برگشت هوا نصب شده است، دارای بهترین پیکربندی است که کمک زیادی به گردش و جریان هوا می‌کند.

شکل های مختلف دریچه برگشت هوا

به لحاظ شکل فیزیکی ، دریچه هوا برگشت به دو صورت دریچه های چهارگوش و گرد ساخته میشود. از لحاظ نوع کاربرد هم این دریچه ها به دو نوع سقفی و دیواری تقسیم می شوند. با توضیحات بالا میتوان به صورت تقسیم بندی زیر را انجام داد:

دریچه هوای برگشت گرد سقفی، دریچه هوای برگشت چهار گوش سقفی، دریچه هوای برگشت چهار گوش دیواری و دریچه هوای برگشت گرد دیواری.

علاوه بر شکل هندسی و دیواری یا سقفی بودن آنها، عواملی همچون نوع و محدودیتهای معماری محیط، محل نصب ، سرعت جریان هوا ، سطح مفید دریچه و… میتواند در انتخاب و استفاده از دریچه مکش هوا مؤثر باشد.

تفاوت دریچه هوای رفت و برگشت

از یک سیستم گرمایشی و سرمایشی هوا انتظار میرود که یک هوای معتدل در کل محیط ایجاد کند. این امر مستلزم این است که میزان هوای دمیده شده به محیط باید با هوای مکیده شده توسط دستگاه تهویه برابر باشد.

دریچه‌های هوای رفت ، هوای تهویه شده را در محل های مورد نظر توزیع می‌کنند. یعنی هوای تهویه شده در دستگاه از کانال هدایت شده و از دریچه دهش خارج می‌شود. برای تشخیص دریچه رفت تنها کافی است هوای مطبوعی که از آن در حال خارج شدن است را احساس کنید. همچنین، دریچه‌های رفت اغلب دارای دمپر هستند که امکان باز و بسته کردن دریچه را فراهم می‌کنند.

دریچه‌های رفت هوای تازه را به جریان می‌اندازند اما برای تکمیل فرآیند جریان هوای مطبوع، دریچه‌های برگشت نیز نقشی اساسی در گردش هوا دارند. دریچه برگشت هوا معمولاً از دریچه رفت بزرگتر‌ است و هوایی از آن خارج نمی‌شود. در عوض دریچه برگشت، با مکش هوای موجود آن را از طریق کانال‌های برگشت هوا به سیستم تهویه باز میگرداند.

دریچه های مکش، دمپر باز و بسته کردن ندارند. همواره توصیه میشود پشت دریچه های هوای برگشت فیلتر نصب شود تا به کمک آن گرد و غبار محل نیز جمع آوری گردد.

مزایای استفاده از دریچه های هوای برگشت

  • کاهش رطوبت: در سیستمهای تهویه مطبوع، در حالت گرمایشی و سرمایشی، علاوه بر دستگاه تهویه اصلی دریچه و فیلترها نیز نقش مهمی دارند. بستن دریچه ها و داشتن اتاق های بی استفاده، باعث افزایش رطوبت محیط خواهد شد. این افزایش رطوبت مطلوب افراد نیست و حتی در بلند مدت به لوازم و اثاثیه نیز آسیب وارد می کند. بنابراین توجه داشته باشید تا همه ی دریچه ها در تمام مدت باز باشند.
  • حفظ فشار و تعادل: با عدم استفاده از دریچه های برگشت ، هوا به میزان لازم در فضا گردش پیدا نمیکند. برای دستیابی به بهینه ترین حالت، اگر در تمام اتاق ها دریچه وجود داشته باشد باید همه آنها باز نگه داشته شود. با بستن تعدادی از دریچه ها فشار بیشتری به دریچه های دیگر و به کل سیستم وارد خواهد شد.
  • کاهش مصرف انرژی و هزینه ها: سیستم تهویه بر اساس فوت مربع در دقیقه جریان هوا را اندازه گیری کرده و به میزان هوای وارد و خارج شده از دریچه ها تکیه می کند. صرف نظر از اینکه آیا تمام دریچه های برگشت هوا باز یا بسته باشد، میزان انرژی مصرفی به همان میزان خواهد بود. با باز نگه داشتن دریچه ها و نبود مانع هوا و وجود ورودی های مختلف برای هوا، میزان خنک کنندگی ثابت و ایده آل و هزینه ها کاهش می یابد.

برای امتیاز دهی کلیک کنید

میانگین امتیازات 3.8 / 5. 4

اولین نفر باشید که امتیاز میدهید

ورود به سایت