وظیفه کلاهک دودکش در ساختمان چیست؟

وظیفه کلاهک دودکش

اولین و مهم ترین نقش کلاهک دودکش در حقیقت مکش و تخلیه گاز های آلاینده ناشی از فعالیت آبگرمکن ها، موتورخانه ها، شومینه ها، هود صنعتی یا بخاری های گازی و نفتی احتمالی موجود در ساختمان است. همان گونه که استحضار دارید، بر اثر سوخت ناقص کربن در این تجهیزات گرمایشی ساختمانی، گازها و دودهای خطرناک و مسمومی مانند مونوکسید کربن و گوگرد تولید می شود که تنفس آن ها برای ساکنان ساختمان بسیار مضر و زیان آور است.

خروج این گازهای سمی از لوله دودکش حتی موجب بهبود راندمان سیستم تهویه ساختمان نیز می شود. چرا که وقتی گازهای اضافه تولید شده از طریق لوله مکش، تخلیه می شود، فضا برای ورود اکسیژن کافی باز می شود. به این ترتیب گردش صحیح هوا و اکسیژن در یک سیکل صحیح به چرخش در می آید و این امر بازده سیستم تهویه ساختمان را افزایش می دهد.

جالب است بدانید که پره های کلاهک با زاویه و شیبی ساخته می شوند که می توانند از ورود آب باران و برف به داخل لوله خروجی ساختمان جلوگیری کنند. بنابراین می توان گفت که دومین نقش کلاهک پشت بامی دودکش، همین ممانعت از ورود آب باران به داخل ساختمان است.

نقش کلاهک دودکش در ساختمان

علاوه بر این ها، نصب کلاهک در انتهای خروجی دودکش ساختمان می تواند از ورود پرندگان، پوشال های سبک و هر گونه خار و خاشاک به داخل لوله ونت ساختمان جلوگیری کند. جالب است که حتی مدل های جدید کلاهک دودکش بر خلاف کلاهک اچ قدیمی امکان ساختن آشیانه را برای پرندگان بسته اند و مانع از لانه گزینی آن ها بر فراز دودکش ها شده اند. به این ترتیب با نصب کلاهک های جدید، ایمنی دودکش ها نیز بالا رفته است.

نداشتن کلاهک لوله بخاری چه مشکلاتی ایجاد میکند؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که اگر بخاری کلاهک نداشته باشد چه میشود؟ اولین اتفاق ناخوشایند و خطرناکی که در صورت نداشتن کلاهک لوله بخاری می افتد، عدم تخلیه گازهای سمی از ساختمان است. با ورود گازها و بخارات سمی ای مانند مونوکسید کربن که ناشی از احتراق ناقص در ساختمان هستند، هوای ساختمان برای تنفس انسان، سمی و خطرناک می شود.

چه بسا باعث به وجود آمدن مسمومیت های تنفسی و حتی در موارد شدیدتر باعث مرگ افراد شود. زیرا همان طور که می دانید مونوکسید کربن یک گاز سمی خاموش و کاملاً بی بو و بدون علامت است که فرد متوجه استنشاق یا وجود آن در فضای خانه خود نمی شود. در همین زمینه توصیه میکنیم مقاله مرتبط دیگر در همین زمینه یعنی بهترین کلاهک دودکش را نیز مطالعه نمایید.

معایب نداشتن کلاهک لوله بخاری

حتماً بارها از اخبار و رسانه ها مرگ خاموش و بی صدای ناشی از گاز گرفتگی همه اعضای یک خانه را در فصل زمستان در اثر نصب ناقص یا بدون دودکش بخاری را شنیده اید؟ مشابه این خطر ممکن است در صورت عدم نصب کلاهک دودکش پشت بام نیز پیش بیاید.

بنابراین ملاحظه می کنید که خطرات نداشتن کلاهک لوله بخاری خیلی بیشتر از یک مشکل فنی یا تاسیساتی است و در حد خطرات جانی و سلامتی افراد ساکن در ساختمان است. به همین خطر نیز باید آن را جدی تلقی کرد و نصب کلاهک دودکش را قبل از استفاده از هود های آشپزخانه یا روشن کردن بخاری های گازی یا موتورخانه انجام داد.

مشکلات کم اهمیت تر از استنشاق گازهای سمی در اثر عدم نصب کلاهک دودکش، می تواند ورود آب باران و برف به داخل لوله منتهی به پشت بام ساختمان باشد. حتی بسته شدن منفذ خروجی گازهای سمی ساختمان توسط خار و خاشاک آورده شده توسط پرندگان یا ساختن آشیانه توسط آن‌ها هم از جمله خطرات احتمالی دیگری است که در صورت نصب نکردن کلاهک دودکش ممکن است پیش بیاید.

دسته‌بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 4 =

ورود به سایت