نصب جعبه آتش‌ نشانی

نصب جعبه آتش‌ نشانی

برای بسیاری از پیمانکارانی که جعبه آتش‌نشانی ساختمان خود را خریداری کرده‌اند، مهم است که نصب فایر‌باکس درست انجام شود. زیرا در هنگام بروز سانحه این اولین تجهیزاتی است که ساکنان ساختمان در حال حریق تا قبل از رسیدن نیروهای امداد آتش نشانی به آن دسترسی دارند.

در مورد نصب این تجهیزات ایمنی باید بگوییم که بهتر‌ است در وهله اول خود شرکت تولید‌ کننده آن را نصب نماید. در مرحله بعدی می‌توانید با رعایت استاندارد نصب باکس های آتش نشانی به شکل خویش‌فرما توسط کارشناسان متفرقه خود اقدام به نصب نمایید. در هر صورت دقت نمایید که در تمامی مراحل نصب، به خود جعبه آسیبی نزنید یا آن را دفرمه ننمایید.

به طور کلی بهترین محل برای نصب جعبه‌های آتش نشانی نزدیک ورودی ها یا خروجی های ساختمان است. به همین علت اصولاً جعبه آتش نشانی را در پله های فرار، پاگردها، درب های ورودی ساختمان و دالان ها نصب می کنند. در هر صورت دقت کنید در پشت دیوار ها و یا شکاف ها نصب نکنید که در موقع لزوم بتوان آن را سریع و راحت استفاده کرد.

جزئیات نصب جعبه آتش‌نشانی بدین شرح است که اغلب این‌گونه تجهیزات یک فریم آماده دارند که بر روی دیوار است. اصل اقدامات نصب شامل این می‌شود که جعبه، داخل چهارچوب آماده جایگذاری شده، فیکس می‌شود و دور آن سنگ می‌گردد. لازم‌ به‌ توضیح است که در نصب باکس آتشنشانی هیچ‌گونه پیچ‌کاری لازم نیست و فایرباکس به تنهایی در چهارچوب خود ثابت می‌ایستد. به همین علت نصب این جعبه دردسر آن‌چنانی ندارد و زمان زیادی نمی‌برد.

جزئیات نصب جعبه آتش‌نشانی

ارتفاع جعبه آتش نشانی از کف

جعبه های آتش نشانی معمولا به صورت افقی یا عمودی و در فاصله 130 سانتی متری از زمین بر روی دیوار نصب می شود. اینکه چه تعداد فایر باکس در هر طبقه نصب می شود بستگی به وسعت هر طبقه دارد اما در کل فواصل بین جعبه های آتش نشانی در یک ساختمان نباید بیش از 30 متر باشد.

ارتفاع استاندارد جعبه آتش‌نشانی به این ترتیب است که این تجهیز ایمنی بایستی قابل مشاهده و قابل دسترس برای افراد ساکن در آن ساختمان باشد. به بیان دقیق تر استاندارد ارتفاع نصب در بازه 90 سانتی متر تا 1 متر و 10 سانتی متر از کف تکمیل شده راهروی ساختمان است. حتی در برخی موارد گفته شده که در صورت روکار بودن، ارتفاع جعبه آتشنشانی از کف می تواند تا 130 سانتی متر هم بالا بیاید.

در حالت کلی لازم است بدانید که مناسب ترین ارتفاع جعبه آتش نشانی از کف ۱۵۰ سانتی متر است که بهترین حالت برای استفاده در مواقع لزوم است. از سویی، ارتفاع فایر باکس از کف در صورتی که فایرباکس شما از نوع توکار باشد، باید 70 سانتی متر بالاتر از سطح ساختمان شما باشد. ضمن آن که مناسب ترین فاصله برای استفاده از شیلنگ آتش نشانی آن است که ارتفاع مرکز قرقره آتش نشانی از کف باید حدود ۱۴۰ تا ۱۶۰ سانتی متر باشد.

از سویی دیگر بهتر است جعبه ها در محل هایی نصب شوند که در زمان قطع برق بتوان به آسانی آن ها را تشخیص داد و از آن ها بهره برداری نمود. به همین منظور می توان از علایم شبرنگ بر روی درب جعبه استفاده کرد تا در مواقع قطع برق و شرایط اضطراری در معرض دید بیشتری باشد. توضیح آن که ارتفاع علایم روی درب محفظه باید حداقل 150 سانتی متر از زمین باشد.

ارتفاع جعبه آتش نشانی از کف

استاندارد نصب جعبه آتش‌ نشانی

اگر بخواهیم موارد استاندارد نصب جعبه آتش‌نشانی را به صورت لیست بیان کنیم، باید بگوییم:

  • مکان نصب جعبه آتش نشانی باید کاملاً قابل دسترس و قابل دید باشد. به صورتی که اغلب در راه پله ها، پاگرد ها یا راهرو ها فایربکس را قرار می دهند تا برای همه ساکنان آن ساختمان قابل دسترس باشد. جعبه های آتش نشانی نباید بیشتر از 30 متر از یکدیگر دور باشند تا در صورت خرابی یکی از آن ها، دومی بتواند جایگزین شود.
  • جعبه‌های آتش‌نشانی نباید در مکان‌های ایزوله از آتش سوزی مانند راه‌پله‌های حفاظت شده با درب ضد حریق نصب شوند. مگر در شرایط خاص که کارشناس آتش‌نشانی نصب آن را الزامی بداند.
  • چسباندن علامت نشان‌دهنده جعبه‌های آتش نشانی یا همان حرف انگلیسی F بر روی درب آن ها، الزامی است. البته ارتفاع خود این علامت باید حداقل 15 سانتی متر باشد.
  • جعبه‌های آتش نشانی باید به نحوی نصب شوند که تمام طول شیلنگ به راحتی از قرقره بیرون بیاید. قرقره باید قابل بیرون آمدن از جعبه از طریق لولا باشد.
  • تجهیزات داخل جعبه آتش‌نشانی باید از یکدیگر حداقل 10 سانتی‌متر فاصله داشته باشند.
  • جهت باز شدن درب جعبه و قرقره باید به سمتی باشد که در زمان‌های استفاده از قرقره، درب جعبه مزاحمتی برای قرقره ایجاد نکند.
  • در صورتی که جعبه آتش‌نشانی بخواهد به صورت توکار نصب شود، یک کلاف آهنی زیر‌فریم داخل بازشو جهت قرارگیری جعبه باید نصب نمود. سپس باید جعبه از داخل توسط پیچ به زیر‌فریم وصل شود.
  • در صورتی که فایرباکس به صورت روکار کار گذاشته شود، پس از تراز شدن بر روی دیوار، باید توسط 4 عدد رول بولت به دیوار وصل شود.
  • هنگام نصب جعبه توجه نمایید، محل ورودی لوله به جعبه دقیقاً با لوله‌های موجود در رایزر هم‌تراز باشد.

استاندارد نصب جعبه آتش‌ نشانی

نکاتی درباره نصب دریچه بازدید آتش نشانی

  • جعبه آتش نشانی می بایست در مناطق خاصی نصب شود که سهولت دسترسی را برای تمامی افراد داشته و بعلاوه مورد رؤیت عموم باشد.
  • فایرباکس ها معمولا در مجاورت ورودی و خروجی ساختمان نصب می شود. بهترین مکان برای نصب جعبه آتش نشانی ورودی های ساختمان و پله های اضطراری است.
  • قابل توجه پیمانکاران محترم، به دلیل ساختار و عمق جعبه آتش نشانی میبایست حتما فضای باکس داخل دیوار تعبیه شود. لطفا هنگام ساخت دیوار ها فضای مورد نظر برای قرارگیری آن اعمال شود.
  • ابعاد دریچه بازدید اتش نشانی طبق اندازه های درخواستی مشتری می باشد و عمق جعبه براساس درخواست مشتری و فضای موجود در دیوار ساخته میشود (معمولا عمق 15 تا 20 سانت).
دسته‌بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − دو =

ورود به سایت